
Project 1
Project 1
Voor het eerste project van het jaar, hebben we de opdracht van Vakkanjers gekregen om een apparaat te ontwerpen die een probleem onderzoekt en een oplossing daarvoor.
Ruimtemissie Aarde - Vakkanjers
De opdracht bestaat uit drie fasen: onderzoek, ontwerpen en maken. Wij moesten een situatie uitkiezen waar ruimtevaart kan helpen, oplossingen bedenken voor een onderzoeksvoertuig en deze testen met schetsen en prototypes. Het ontwerp moest minimaal één sensor en twee verschillende materialen bevatten. Bij de constructie moesten we twee technieken en verbindingen gebruiken. Het prototype moet werkend zijn, draagbaar en gemaakt van metaal of hout, afhankelijk van de richting.
Het onderzoeksvoertuig moet duurzaam zijn en bijdragen aan het verbeteren van de aarde. Het ontwerp moet licht, klein en herbruikbaar zijn, met aandacht voor materiaalkeuze, fabricage, en recycling.
Sprint 1
Tijdens Sprint 1 hebben we voornamelijk onderzoek gedaan en oplossingen bedacht voor de problemen die we tegenkwamen. Na ongeveer een week hadden we een probleem en een mogelijke oplossing geformuleerd. We kozen voor het probleem van het zoetwatertekort op aarde en bedachten een oplossing genaamd de Salt Researcher.
Daarnaast hebben we in Sprint 1 de rolverdeling en taakverdeling duidelijk gemaakt. Iedereen kreeg specifieke verantwoordelijkheden, en we hebben de taken ingeschat en geprioriteerd door middel van puntenpoker.
Sprint 2

Tijdens Sprint 2 zijn we begonnen met het ontwerpen en bouwen van de Salt Researcher. We hebben verschillende schetsen gemaakt en geëxperimenteerd met een spuugmodel. Hiernaast ziet u een foto van het spuugmodel.
Ons team van vier werd verdeeld in twee duo's. Het duo van Yousra en Nada H werkte voornamelijk in de werkplaats om het ontwerp daadwerkelijk te bouwen. Het duo waarin Vania en ik zaten, richtte zich vooral op het technische gedeelte, wat in het begin wat moeizaam verliep.
Gedurende Sprint 2 hebben Yousra en Nada gewerkt aan het proefmodel, terwijl Vania en ik het stappenplan hebben opgesteld en geëxperimenteerd met verschillende ideeën.
Sprint 3

In Sprint 3 hebben we ons gericht op het bouwen van het ontwerp in de werkplaats, terwijl Vania en ik ons voornamelijk bezighielden met het technische gedeelte, zoals de Arduino.
Dit was behoorlijk uitdagend, en we hadden veel moeite om het werkende te krijgen. We moesten zelfs meerdere keren opnieuw beginnen om de juiste oplossing te vinden.
Ondanks de technische obstakels, waren we aan het einde van Sprint 3 wel in staat om het fysieke ontwerp op te leveren. Hiernaast ziet u de foto daarvan. Helaas was het technische gedeelte nog niet af, zoals we hadden gehoopt.
We besloten om het technische gedeelte verder af te maken in Sprint 4, zodat we ons kunnen richten op de laatste details en het prototype volledig operationeel kunnen maken. We hebben de uitdagingen als leerervaring gebruikt en plannen gemaakt om de resterende taken in de volgende sprint af te ronden.
Sprint 4
Tijdens Sprint 4 hebben we de laatste details aan ons prototype toegevoegd en alles afgerond. We hebben gewerkt aan de groepswebsite, het verslag, en ons voorbereid op de eindpresentatie en de Technasium Parade.
Helaas is het ons door tijdsgebrek niet gelukt om het technische gedeelte van het prototype volledig af te maken. Gelukkig mochten we een ontwerp lenen van onze TOA, dat we konden integreren in ons prototype. Dit maakte het ontwerp uiteindelijk compleet.
Voor de Technasium Parade bedachten we een creatieve manier om ons kraampje te versieren. We maakten een poster die ons proces visualiseerde, zodat bezoekers konden zien hoe we het project hadden aangepakt. Naast de poster hadden we ook versiering toegevoegd om de stand aantrekkelijker te maken.
Links:
- Verslag:
- Groepswebsite: https://the-salt-researcher5.webnode.nl/
Leuk feitje: Ons ontwerp is zelfs op de Instagram van de school verschenen, zoals u hiernaast kunt zien! Dit was een mooie manier om onze voortgang te delen met een breder publiek.
